Pn. - Pt. 9:00-22:00, Sb. 10:00-14:00

REZERWACJA:

KOSMETYKA - 690 473 464, TRENING - 601 512 145,

MASAŻ - 730 930 120, MAKIJAŻ - 880 366 254

Подробнее на сайте:
https://firehealth.ru https://qualitymedicine.ruhttps://forcehealth.ruhttps://italianmedicine.ruhttps://medicinearea.ru https://plusmedicine.ruhttps://boomhealth.ru https://caremedicine.ruhttps://honeymedicine.ruhttps://enjoyhealth.ruhttps://youmedicine.ru https://elmedicino.ruhttps://fullmedicine.ruhttps://luckmedicine.ruhttps://primemedicine.ru
Niedoceniany zmysł węchu

Zmysł węchu jest często niedoceniany. Jednak badania pokazały, że nos jest kluczowym kanałem dla mózgu, a efekty stosowania aromaterapii mogą być znacznie większe niż nam się to wydaje - nie tylko dla ciała, ale także dla umysłu.

Zapachowa pamięć

Receptory znajdujące się w nosie komunikują się w mózgu z ciałem migdałowatym i hipokampem, czyli ośrodkami, które odpowiadają za emocje i wspomnienia. W rzeczywistości system węchowy jest jedynym systemem zmysłowym, który ma bezpośrednie połączenie z ciałem migdałowatym i układem limbicznym. Właśnie dlatego niektóre zapachy potrafią przywołać określone wspomnienia, nawet tak odległe jak te z naszego dzieciństwa.

Naukowcy dochodzą do wniosku, że olejki eteryczne wywierają na komórki mózgowe wpływ podobny do niektórych leków, a niektórzy uważają nawet, że cząsteczki olejków mogą wchodzić w reakcje z enzymami i hormonami, kiedy są absorbowane przez skórę. Stosując aromaterapię podczas wykonywania zabiegów manualnych, takich jak np. masaż, nie tylko relaksuje to nasze ciało, ale też pozytywnie wpływa na naszą psychikę.

Podczas stosowania aromaterapii należy zachować pewne środki ostrożności, związane zarówno z przeciwwskazaniami do stosowania olejków (jak np. alergie, astma czy ciąża), jak i z negatywnymi skojarzeniami/wspomnieniami, które zapach może przywołać.

Kojące aromaty

Lawenda od lat stosowana jest w mydłach, szamponach i balsamach ze względu na swoje kojące i relaksujące właściwości. Inhalacje z olejkiem lawendowym pomagają leczyć bezsenność, stany lękowe, a nawet depresję. Przeprowadzono nawet badania nad działaniem olejku lawendowego, rozpylając jego zapach w poczekalni gabinetu dentystycznego i okazało się, że pacjenci oczekujący na zabieg byli mniej zestresowani niż ci, którzy nie doświadczyli w poczekalni lawendowej aromaterapii. Badania japońskich naukowców pokazały z kolei, że pacjentom z objawami depresji, którzy byli eksponowani na zapach olejków cytrusowych, można było z czasem zmniejszyć dawki leków antydepresyjnych. Olejki cytrusowe wpływały na przywrócenie równowagi gospodarki hormonalnej i przywracały homeostazę organizmu.

Zastrzyk energii

Aromaterapia ma znacznie więcej zastosowań niż tylko wprowadzanie w stan relaksu. Zapach olejku różanego, który zwykle kojarzy nam się z pastelowym kolorem i lekkim zapachem, tak naprawdę poprawia zapamiętywanie. Badania pokazały, że stymuluje on transfer informacji do części mózgu odpowiedzialnej za długotrwałą pamięć. Dodatkowo udowodniono, że różana aromaterapia wpływa pozytywie na jakość naszego snu i pozwala śnić przyjemne sny.

Z kolei olejki jaśminowy, z mięty pieprzowej i cynamonowy pomagają się skoncentrować i polepszają zdolność rozwiązywania problemów. Badania pokazały, że olejek z mięty pieprzowej pozytywnie wpływa na wydolność osób profesjonalnie uprawiających sport, zwiększając ich wytrzymałość i szybkość.

Zapachowy marketing

Wiemy już, że atrakcyjna i ładnie zaaranżowana strefa sprzedaży detalicznej zwiększa zainteresowanie klientów, a w efekcie - sprzedaż produktów. Jest jednak jeszcze jedno silne narzędzie, którego nie wykorzystuje się w pełnym zakresie - zmysł powonienia klientów. Większość ludzi kojarzy przyjemne zapachy ze swoimi ulubionymi sklepami, co zwiększa ich lojalność i szansę na powrót (i kolejne zakupy). Tak zwany "aromamerketing" jest wykorzystywany coraz częściej przez sklepy, nawet wielkie domy handlowe, jak amerykański Bloomingdales, który wprowadził zróżnicowane zapachy w różnych działach, np. zapach lilii w dziale z bielizną czy zapach zasypki dziecięcej w sektorze z ubrankami dla najmłodszych. Bardzo charakterystyczny, lekko cytrusowy zapach pojawia się we wszystkich sklepach Hugo Boss, świetnie kojarzymy też zapachy z salonów Massimo Dutti czy popularnej sieci sklepów dla młodzieży Stradivarius. Badania potwierdziły, że w otoczeniu przyjemnego zapachu klienci chętniej dokonują zakupów. Co ciekawe: są też skłonni wydać na nie więcej! Zapachy cytrusowe są dobrze znane naszym mózgom, które łatwo je przyswajają i pozwalają skupić się wyłącznie na zakupach. Okazuje się, że im prostszy zapach, tym lepszy jego wpływ na proces zakupowy. Z kolei aromat sosny podczas okresu świątecznego czy kokosa w czasie wakacji letnich przywołują zwykle miłe wspomnienia i pomagają sprzedawać produkty sezonowe.

LNE 4/2016